Juletid, stilla ro och frid

Själv skulle jag vilja att det hette: "Julestök, väldigt mycket bök". Jag gillar julen, men jag tycks inte ha det där älskvärda förhållandet till den som många andra har. Visst är julen mysig och det där med att ge och få presenter är riktigt roligt, men det är ändå inte riktigt höjdpunkten på året. Hittills har det bästa med julen varit att köpa julklappar och att skråla julsånger när man är lagar mat ensam hemma. Visserligen är det inte ovanligt att tycka om att köpa julklappar, men jag är förmodligen en aning vrickad eftersom jag får cravings av det. Jag fick lägga band på mig själv på stan för att inte köpa varje liten pryl! Men titta där, tänkte jag den där skulle passa perfekt till mamma! Men jag fick lov att nöja mig med en trånande blick. Hemma i garderoben låg nämligen redan flera julklappas till mamma (ja, jag gömmer mina julklappar i garderoben. Inga lik dock. Sådana ting förvarar jag i jordkällaren, för då håller de sig bättre). 

Som sagt, jag har ingenting emot julen. Jag har däremot ganska mycket emot kommersialiseringen av den och därför växer (logiskt?) min antipati mot högtiden varje gång jag får uppkört i ansiktet att it's the moooooooooost wonderful tiiiiiiime of the yeeeeeeeeaaaaaaaaaaaar. Usch, sliskigare en en femlitersbunke smörkräm. Men, hör och häpna, här kommer en bekännelse! Varför jag närapå äcklas av att höra om the most wonderful time of the year är därför att en pyttepytteliten del av mig faktiskt tycker om det. Den delen måste dö, och därför försöker den andra förargade delen att kväva den. Se, vilken psykologisk insikt jag har. 

Faktum kvarstår att julen enligt min åsikt är överarbetad. Allt ska vara så fantastiskt perfekt och inte en julgranskula får hänga snett när moster Anna kommer för tänk om hon berättar för sin granne om det och tänk om julskinkan skulle vara mer grå än rosa och om ett enda litet dammkorn skulle oberättigat existera i ett hörn så därför måste vi städa och baka och laga mat och sedan vara glada för det måste vi vara för det är jul och den handlar om godhet och lycka och om vi inte sover innan spelar ingen roll för det är viktigare att julklapparna färgmatchar och...

Tänk om allt det där fruktansvärda skulle hända. Då är julen förstörd. Då kommer den hemlöse luffaren som traskar förbi på gatan se in genom fönstret och tänka: "Fy, vilken kass jul de har!" 

Låt oss inte glömma att julen egentligen inte handlar om något av det där. Den handlar om ett nyfött barn för länge sedan och han bryr sig inte om ifall moster Anna tycker att rödbetssalladen är för syrlig. 

Om händelsevis det här är mitt sista inlägg innan jul vill jag önska er alla en god jul! Ta det lugnt med dammsugaren!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

*Kan innehålla spår av nonsens.

RSS 2.0