Chemistry kills slowly

Kemi B. Den gymnasiekursen skulle platsa i Dantes Inferno, någonstans där i nionde kretsen. Jag tänker inte bli läkare, civilingenjör, forskare eller något annat yrke där man måste befatta sig med mol och molekyler. Därför finner jag att kemi är fullständigt onödigt. Kemi är abstrakt, ogripbart och innehåller mängder med begrepp utan någon som helst verklighetsanknytning. Dessutom ska dessa begrepp bankas in i elevernas huvuden genom att tvinga eleverna att göra femton-tjugo uppgifter i veckan. Hemma. Då snackar jag inte 1+1. Det hade faktiskt gått an, om vi bara hade haft kemi. Men grattis, kära kemilärare, vi har andra ämnen också! Surprise!

Mina läxor för närvarande: kemiuppgifter, biologiuppgifter, fysikuppgifter, franskaglosor, skriva tal till svenskan, skriva 50-ording till litterär gestaltning, teckna tre äpplen till bilden. Ypperliga framtidsutsikter. 

Ja, jag är bitter. Nej, jag har ingen anledning att klaga. Ja, jag gnäller som en treåring iallafall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

*Kan innehålla spår av nonsens.

RSS 2.0