Hungerspelen

Okej. Jag har sett Hungerspelen-filmen. Här kommer en recension. Den är uppdelad i två så att ni som vill undvika spoilers kan göra det. 

Ja, hur ska jag börja? Min första reaktion (som min stackars vän fick höra ett flertal gånger) var att filmen var alldeles för kort. Två timmar och tjugo minuter kändes som en halvtimme. Min andra reaktion var löd ungefär så här: "Ja, de hade kunnat gjort den bättre, men de hade kunnat gjort den FEMHUNDRA GÅNGER SÄMRE!!" Massor av händelser var bortklippta. Jättemycket av det jag velat se hade de valt att inte fokusera på. Men filmen låg fantastiskt nära boken och nästan alla tillägg och förändringar var förnuftiga och i vissa fall välkomna (mer om det i spoilers-avdelningen). Nu, ett dygn senare, sitter jag och vill se filmen igen. En gång räcker verkligen inte! Boken ligger en meter ifrån mig men jag velar om jag ska läsa om den eller inte. Jag tror att jag tillbringa ett par bussturer nästa vecka med det faktiskt, även om det riskerar att dra ner filmens betyg en liten aning, men bara en liten aning, ty det var en fantastiskt bra film. Min vän som jag gick med har inte läst boken och det resulterade i att hon resten av kvällen fick höra "I boken sade de/gjorde de/ var det/..." ungefär femtio gånger. Ack, om filmen hade varit fem timmar lång! Men jag är riktigt, riktigt glad. Alla som arbetat med filmen har uppenbarligen respekterat boken och sådan respekt är guld värd i mina ögon. 

SPOILERS KOMMER HÄR!

Detaljerna nu då. Jag tyckte inte om att Katniss svor, men det var bara ett par gånger, så det går att tolerera. Jag saknade ungefär ett ton scener, särskilt från tåget och efter spelens slut, men det fungerade ändå. Det som verkligen hade kunnat förbättras var Katniss anledning att låtsas vara förälskad i Peeta, hela den delen av handlingen var oklar. Men vad i hela friden gjorde de när de var ute och gick i mörkret på slutet? Det kändes en aning för korkat för Katniss. Sedan hade jag gärna sett mer av Prim, men jag hoppas att vi får göra det i Fatta Eld. Hon är ju otroligt viktig!
Slutet var minst sagt öppet och jag har ännu inte bestämt mig för vad jag tycker om det. 
En del recensenter har klagat på den skakiga kameran, men jag gillade det. Det var antagligen så för att fånga den där närvarokänslan man får när man läser boken och det blev rätt bra. 

Förändringarna jag gillade då?
Härmskrikebroschens historia köper jag, det gav den mer symbolik än om de behållit Madge. Spelledarrummet var riktigt bra! Och Rue. Lilla, fina Rue. Jag tycker faktiskt om att de gjorde henne mer spjuveraktig. Det förstärkte hennes barnsliga sida och därmed hennes död. Att Amandla Stenberg är jordens sötaste varelse gjorde döden ännu värre. 
Jag känner mig som en riktigt pervers Huvudstadsinvånare när jag skriver det här, men det kan inte hjälpas. Åh, vad genialisk Seneca Cranes avrättning var. Den formligen skrek "President Snow har tänkt ut det här!" och var allmänt ruskig. Sjukt bra. 
Elizabeth Banks som Effie var minst sagt på pricken. 

SPOILERS SLUTAR HÄR!

Jag kommer inte undan med att skriva en recension utan att ge en gigantisk eloge till Jennifer Lawrence. Hon ÄR Katniss. Jag längtar efter att se henne i Revolt.

Betyg till Hungerspelen: 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

*Kan innehålla spår av nonsens.

RSS 2.0