Blandat om livet i största allmänhet

Björkarna har så smått börjat gulna nu och även om dagarna är varma är kvällarna svala. Kartonger hopar sig så smått i mitt rum (jo, jag har fått tag på en lägenhet! Tjoho!) och jag kan på dagarna helt oannonserat säga åt första bästa mamma som råkar vara närvarande att "Alltså, jag ska flytta. Det börjar sjunka in nu." med ungefär tjugo blandade känslor i maggropen. Spänning. Glädje. Pirr. Förväntan. En nypa rädsla och en redig dos vemod. 
 
Annars i sommar har jag gjort och råkat ut för en del nämnvärda saker. 
 
-Jag har lärt mig att dricka kaffe. It's terrible and wonderful at the same time! It's like freedom in a cup!*
 
-För tredje året i rad åkte en kompis och jag på TEJP, EFS ungdomsläger. För tredje året i rad var det en av sommarens höjdpunkter med utmanande och givande undervisning, härlig stämning och massor av trevliga människor. I år var alla ovanligt sociala, och sista kvällen var vi ett helt gäng som vid midnatt bestämde oss för att gå in till Piteå, en knapp mil bort. Vi sjöng hela vägen, invaderade Max, hade improviserad gudstjänst i en park, gick på sightseeing och kom tillbaka till lägergården vid fyra på morgonen. Passande nog var det de första timmarna på mitt tjugonde levnadsår och det var verkligen ett minnesvärt sätt att spendera dem på!
 
-För elfte (tror jag) året i rad packade familjen in sig i en Citröen kombi och bilade över till vårt lilla fiskeparadis i Norge. Vi hade tur med vädret och fisket i år också. Yours truly halade upp den största torsken. Mamma fick den största sjögurkan. Pappa fångade den enda uren och lillebror (han som är sju) fick sina första fiskar i havet (som han envisades att kalla för "gäddor"). Lillebror som snart är fyra yttrade mest bevingade ord, som "Den där stora stenen bara följer efter oss hela tiden" (om en avlägsen ö) och "Man lägger inte saker snett. Man lägger dem rakt." (När han minutiöst lade tillbaka en liten slangbit han hittade på bryggan) och "Ta reda på Pelle!" (I myndig ton till Pelles mamma, när Pelle två år gick iväg en bra bit på stranden. Tilläggas bör att lillebror sju år oroligt sprang efter Pelle för att stoppa honom.) Lillebror snart fyra år är rätt så bossig. 
 
-Idag, under det som mig veterligt var sista dagen på jobbet, blev jag utskälld av en kund, en äldre karl från en grannby som är allmänt känd som tokig. Brukar polisanmäla folk hit och dit, bland annat. Den vetskapen var mig lite till hjälp när jag misslyckades flertalet gånger med att specialförlänga hans Keno, och därvid fick höra vilken skam det var att jag inte kunde klara av något sådant, att jag väl kunde sagt till innan att jag inte kunde så att han hade kunnat farit någon annan stans och sluppit det här, att det minsann vore tragiskt om han skulle tvingas fara till något annat ställe för att spela, och nu blev det ju fel igen! Ser du inte att det ska vara så här! 
 
Så kan man ju också bete sig. Lyckades dock till slut efter ett samtal till ordinarie personal. Men det är enda riktiga surkarten jag har råkat ut för under mina fyra år som butikssommarjobbare, så jag kan skatta mig lycklig. 
 
Kort och gott har min sommar varit fin. Lagom. Mysig. Och jag ser verkligen fram emot hösten. Universitet, eget boende, efterlängtade bok- och filmsläpp, teveseriepremiärer och NaNoWriMo. Och det jag allra mest av allt hoppas på och längtar till: en församlingsgemenskap. Det är något jag verkligen, verkligen saknar med platsen där jag bor. Det finns helt enkelt inte särskilt många kristna. Och det, att hitta likasinnade, är min allra högsta önskan inför denna nystart i livet. 
 
 
*Från filmen "Boog och Elliot: Vilda vänner" som mina bröder nördade i Norge. 

Kommentarer
Postat av: Ylva Andersson

Låter riktigt härligt att få åka till Norge och ladda upp inför allt det nya denna termin :) Börjar ni den 2 september precis som vi?

Jag har det bra. Kom tillbaka till Göteborg idag, efter ett kort besök uppe i norr. Vi hade en bra kväll, den var väldigt fin. Så var hoppade du in och diskade där på kvällen, får jag tacka så väldigt mycket! Supersnällt!

2013-08-26 @ 18:25:12
URL: http://ylva-andersson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

*Kan innehålla spår av nonsens.

RSS 2.0