Jag är så less, brorsan vi dör

Två timmar. Två timmar satt jag med det där matematikprovet. Två timmar satt också resten av klassen med provet. Utom en, som stannade ungefär en timme och tre kvart. Att hela klassen suttit så länge, det har aldrig hänt förr. Ingen jag pratat med kunde med säkerhet säga att de hade klarat de två sista frågorna. Annars brukar alltid någon säga:
-Jamen, det var ju bara att göra så här och sen så här och derivera det. 
Idag var det ingen. En trodde att hon kanske klarat den näst sista, men ju mer hon tänkte på det desto mer trodde hon att hon inte gjort det. 

Finns någon vänlig själ som skulle kunna förklara för mig hur man löser följande uppgift?

"Vad är det kortaste vertikala avståndet mellan kurvorna f(x)=e^x och f(x)=2x-1?"

Gärna en generell lösning, tack. Jag provade mig fram och hittade ett någorlunda rätt svar (hoppas jag), men den sortens lösning är bedrövlig. Jaja. Jag hoppas läraren inser att något är på tok om nästan inga klarar MVG-frågorna. 

Anyway, let's cheer up with a song!


Jag är så less
Dags att vi dör
Jag är så less
Brorsan vi kör
Jag är så less
Spela nån roll
Jag är så less
Finns ingen koll

Tar en kula tar en picka
och sen jag skjuter med en vän
men när de ser oss, ser oss ligga
då hämtar de ambulansen
men snälla folket, låt oss vara
vi har failat på ett prov
jag vet, jag vet
vi måste stanna här ändå

Jag är så less
Dags att vi dör
Jag är så less
Brorsan vi kör
Jag är så less
Spela nån roll
Jag är så less
Finns ingen koll

Så vi hamnade på sjukan
med skottsår överallt
plötsligt öppnades dörren
in stormade en tant
det var mattelärarn
kan ni gissa vad hon sa?
Jag vet, jag vet
det kommer verka riktigt knäppt.

"Men lilla vän
du hade fel
det gick ju bra
bara två fel
snälla du
dö inte nu
vem ska jag då ge
MVG?"

Jag var så less
men nu är det bra
jag ska bli frisk
ja, det ska jag
jag var så less
men nu kan jag se 
att skjuta sig
var ingen idé


Hoppas att ni blev uppmuntrade! 

Egentligen är jag alldeles för trött för sådant här. Men det är fredagkväll och då gör man lite som man vill. 
Ha det bra och ta det varligt.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

*Kan innehålla spår av nonsens.

RSS 2.0