Boka bokbiljett

Nu är det så här att jag är fullständigt aspeppad. Sista  året på gymnasiet får man nämligen göra ett projektarbete och jag ska skriva en bok! Inte en bra bok dock. Kanske inte ens en slutförd bok. Men skriva ska jag! Mina lärare tror att själva huvudgrejen med mitt projektarbete är den andra halvan av det, att göra några studier kring kreativitet, men icke sa Nicke. De är förda bakom ljuset allesammans och vet inte att själva bokskrivandet är det jag egentligen kommer att syssla med. Det känns otroligt bra allting. På bussen hem idag satt jag och arbetade med lite karaktärsutveckling, alltså inte bara hur personerna var utan även varför de var som de var. Till slut berättade karaktärerna själva för mig vad de hade upplevt och det var riktigt intressant! 
 
Det är väldigt viktigt, tycker jag, att olika personer har olika röster. De får inte låta likadana, för då blir berättelsen platt och tråkig. Det är ett av mina mål med detta bokskrivande, att verkligen få till realistiska karaktärer och trovärdiga dialoger. En författare jag särskilt skulle vilja framhålla inom detta område är Jane Austen, vars böcker befolkas av tredimensionella människor, som lever, andas, älskar och sörjer. Och dialogerna sedan! Vissa avsnitt i Pride and Prejudice får mig nästan att dra efter andan, så gnistrande är de. Kommer jag upp till en femtedel av den nivån är jag fullständigt nöjd. Relationer är också något jag skulle vilja nosa närmare på, men först måste jag bestämma hierarkin i världen personerna ska röra sig i, så att jag vet vilka som ska känna vilka. 

En annan stor fråga är om jag ska skriva i presens eller i imperfekt och i första person eller i tredje person. Tredje person imperfekt känns mest naturligt, men min grundidé var att låta huvudpersonen berätta sin historia, vilket skulle innebära första person imperfekt. Jag tror faktiskt att jag stryker presens helt, det är inte riktigt min starka sida (tror jag, jag har aldrig hanterat det riktigt i någon längre text (när har jag ens skrivit en längre text?))
 
Det ska bli riktigt spännande det här! Jag hoppas att jag ska ha tid att låta er bloggläsare följa med på resan. Tåget avgår den första november! Vi syns på perrongen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

*Kan innehålla spår av nonsens.

RSS 2.0