Njals saga

Den boken ska vi ha läst om några veckor och jag smygbörjade på den, för att jag tidigare har varit förtjust i gamla isländska sagor. Men jag måste säga att här går ordknappheten och torrheten till överdrift. Det hela påminner lite om "legolas by laura" (googla snarast ifall ni inte har läst den. Det är fanfiction som är så fruktansvärd att den blivit kultförklarad.) Jag menar, jämför följande: 
 
"Så gick han. Dagen därpå sa Hrut:
-Idag går vi till kungen.
-Ja det passar bra, sa Össur."
 
med:
 
"and then Legolas looked up and said 'I think we should go back to the castle' and then Laura said 'I can feel it too'."
 
Det finns en viss likhet. Jag säger inte att Njals saga är dåligt skriven, jag säger att legolas by laura hade fått betydligt större anseende om den hade publicerats för cirka tusen år sedan. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

*Kan innehålla spår av nonsens.

RSS 2.0