Längtan

Känner ni det någon gång som att ni skulle vilja ha en egen värld? Ett Narnia i garderoben dit man kan smita från vardagen in till förtrollade skogar med jublande fågelsång som bärs av varma vindar? Ett land där man springer över blomsterängar där morgondimman hänger kvar, där ens skira klänning fladdrar kring ens daggvåta vader och där, precis i det ögonblick solen bryter horisonten, man känner en obekant tyngd på ryggen som visar sig vara ett par stora, vita, skimrande vingar? Ett land där man sedan svävar strax under molnen och blickar ut över en värld full av underbara överraskningar, av vattenfall och djupa skogar, av höga berg och skriande örnar, av vida oceaner och stolta stävande skepp som bryter bränningarna på väg från fjärran land? 
 
Det vill jag. Precis här och precis nu. Det må vara barnsligt, men jag längtar så mycket efter något av det jag ovan beskrivit att hjärtat närapå värker. Vet inte varför. Men det enda sätt varpå jag kan komma ens nära något av det är genom mina ord. Genom att beskriva och berätta en historia och en värld så att det känns som om jag nästan är där. Så jag skriver och skriver. För det är det enda jag kan göra. Egentligen är verkligheten inte alls hemsk, men jag vill inte vara här. Jag vill vara på en plats där allt kan hända. Där naturlagarna inte gäller. En plats där jag kan göra precis vad som helst. För här är jag fånge, här är jag begränsad, här befinner jag mig i en döende värld. Varje soluppgång är en soluppgång närmare undergången och varje blomma, varje grönskande träd, kommer oundvikligen att dö. Allt är förgänglighet. 
 
Jag vill läsa. Jag vill läsa Narnia, Den Oändliga Historien, och framför allt vill jag läsa Ringarnas Herre. Jag behöver en ordentligt stor dos av vacker och vemodig och världsfrånvänd fantasy. Jag vill förlora mig i syskonen Pevensies, Bastians och Frodos äventyr och våndor och aldrig mer hitta tillbaka. 
 
Och jag vill drömma. Jag vill drömma en av mina återkommande drömmar om vatten, där jag simmar utan att bli blöt, dyker utan att drunkna och är lika hemtam som en fisk. Och jag vill drömma en sådan dröm där jag hoppar och svävar allt högre och högre, där jag är viktlös som syre och kan flyga var jag än vill. Där ingenting bekymrar mig eller stör mig. Där jag är fullkomligt oövervinnerlig. 

Kommentarer
Postat av: Lovisa

Läs Sagan om drakens återkomst! Där har du en fantasyvärld att försvinna in i ett tag :)

Din text får mig förresten att tänka på Ted Gärdestads låt "I dröm och fantasi" - Den är så fin!

Svar: Bra tips! Den serien är väl kring tjugo böcker lång eller nåt sådant? Får ta itu med det till hösten när jag har ett bibliotek i närheten igen :) Nackdelen med att bo ute i obygden... Och vilken fin låt! Tack för jämförelsen :)
Hanna- allsköns funderingar

2013-06-11 @ 00:02:20
URL: http://goldenme.blogg.se
Postat av: Lovisa

Ja det finnns nog 22 böcker på svenska, men de har delat de engelska böckerna i två så egentligen är det bara 13 (de två sista har ingen översättning). Det är en lång serie, men desto bättre för då tar den inte slut lika fort, jag hade kunnat läsa lika många böcker till! :)

Svar: Ja, det värsta som finns är när fantastiska serier eller böcker tar slut. Jag får alltid ångest och tänker att jag aldrig kommer att läsa något så bra igen. Men till slut gör man ju det, även om läsupplevelsen aldrig kan bli exakt likadan :)
Hanna- allsköns funderingar

2013-06-22 @ 15:33:25
URL: http://goldenme.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

*Kan innehålla spår av nonsens.

RSS 2.0