Här sitter jag och skriver en bokrecension. Kommentera något!

Nyss läste jag ut Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld. Det var intressant läsning och boken påminde faktiskt mycket om Säg något av Laurie Halse Anderson, en bok som är bland mina favoriter. Dock hade Här ligger jag och blöder en något råare ton, kanske beroende på att huvudpersonen är äldre, och den fångade mig inte på samma sätt som Säg något gjorde.
...
Rent stilistiskt sett var det en aning irriterande med alla ofullständiga meningar, som man enligt mig bör vara försiktig med och spara till dess att de behövs för en dramatisk effekt. Jag är självklart medveten om att jag är skyldig till ofullständiga meningar i vart och vartannat inlägg, men detta är en blogg och ingen bok. Fast jag tror att det är lätt att skriva på det viset när böckerna är skrivna i första person presens, för att ge en realistisk närvarokänsla. Emellertid är det ju så att det någon gång blir för mycket och min  personliga gräns överskreds rätt stort.
...
Annars var det som sagt intressant läsning och det var roligt att stifta bekantskap med huvudpersonen Maja, som var levande och realistisk.
...
Vad tråkigt det känns att större delen av detta inlägg går ut på att klaga på meningsbyggnaden i boken. Jag börjar känna mig som Majas mamma. Det är bara det att jag har svårt att uttrycka en entydigt negativ åsikt utan att resonera kring den, och det gör att de negativa aspekterna av något lätt får stort utrymme om jag fritt får fundera.
...
Helt orelaterat tror jag att jag behöver ordna Google Chrome till den här datorn. Radbrytningarna verkar inte fungera i Safari och jag tror att vi alla kommer att bli trötta på punkter om detta tillåts fortsätta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

*Kan innehålla spår av nonsens.

RSS 2.0